Vaatwassers zijn zo geprogrammeerd dat de ECO-stand de eerste keuze is. Kunt u geen ander programma kiezen? Dan is er een probleem in de software of hardware van het toestel.
Hoe lost u dit probleem op?
Software
Reset uw vaatwasser door het toestel stroomloos te maken. Haal de stekker 60 seconden uit het stopcontact en doe hem er omgekeerd weer in. Is de stekker niet zichtbaar? Zet dan de juiste zekering/groep in de meterkast om en schakel hem na 60 seconden weer in.
Heeft resetten geen resultaat? Maak dan een afspraak met een monteur.
Hardware
Een knop van de bediening is kapot. Dit kunt u niet zelf oplossen, maak een afspraak met een monteur.
Hoe lost u dit probleem op?
Mijn vaatwasser is nieuw
Valt de deur van uw vaatwasser open vlak na de montage? Dan is het toestel niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van uw keuken. Raadpleeg het installatievoorschrift van uw Pelgrim handleiding vaatwasser als u het toestel zelf heeft geplaatst.
Mijn vaatwasser is al een tijdje in gebruik
De deur van uw vaatwasser valt open als de deurveren versleten of beschadigd zijn. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur om de veren af te laten stellen of te repareren.
Wat de foutcode op uw toestel betekent verschilt per merk en type toestel.
Hoe lost u dit probleem op?
Zoek de foutcode op in de Pelgrim handleiding van uw toestel. Staat dit niet in de handleiding of kunt u het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice.
Goed om te weten
Een toestel geeft foutcode E bij een error of F bij een fout + een getal.
Hoe lost u dit probleem op?
Controleer de sproeiarm
Controleer op gebroken vaat
Technische problemen
Een vaatwasser kan vreemd geluid maken door technische problemen, zoals een gebroken water-inlaatklep, een versleten motor of een versleten pomp. Deze problemen lost u niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Voordat u verder gaat
Deurpaneel vervangen
Zo vervangt u het deurpaneel van uw vaatwasser:
Voordat u verder gaat
Hoe los ik dit probleem op?
Het zoutgehalte in uw vaatwasser is te laag.
Heeft dit het probleem niet opgelost? Herhaal de stappen en stel het zoutgehalte hoger in.
Hoe nu verder?
Heeft u beide punten nagekeken en sluit de deur nog niet goed? Vaak is er dan sprake van een technisch probleem zoals een beschadigd slot, versleten veren of - scharnieren. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Hoe los ik dit probleem op?
Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Hoe lost u dit probleem op?
Controleer op een blokkade
Het zeepbakje sluit niet goed als er iets tegen het klepje aankomt:
Controleer het zeepbakje
Bestel een nieuw zeepbakje als het deksel, sluitingsmechanisme of het bakje zelf is beschadigd.
Vervangt u deze liever niet zelf? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Hoe lost u dit probleem op?
Controleer de sproeiarm
Controleer het filter
Controleer het glansspoelmiddel
Hoe nu verder?
Probeer eerst het probleem zelf op te lossen. Lukt dit niet? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Voordat u verder gaat
Uw vaatwasser laat een foutcode zien bij een technisch probleem. Wat deze foutcode betekent verschilt per type vaatwasser.
Hoe lost u dit probleem op?
Lees in de Pelgrim handleiding van uw toestel wat uw foutcode betekent. Neem contact op met onze klantenservice als u het probleem niet zelf op kunt lossen.
Maakt uw vaatwasser het programma niet af? Dan heeft uw vaatwasser een technisch probleem. Bijvoorbeeld een printplaat die beschadigd is. Dit kunt u niet zelf oplossen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Goed om te weten
Meer informatie
Hoe los ik dit probleem op?
Hoe lost u dit probleem op?
Controleer het filter van uw vaatwasser
Uw vaatwasser pompt het water niet af als het filter is verstopt. Maak het filter van de vaatwasser schoon.
Controleer of de afvoerbuis is verstopt
Uw vaatwasser pompt het water niet goed af als de afvoerbuis is verstopt. Etensresten of een stuk afgebroken vaat kunnen de afvoer blokkeren. Laat de afvoerbuis van uw vaatwasser controleren.
Controleer de afvoerslang
Een knik, kink of deuk in de afvoerslang blokkeert de waterafvoer. Zo controleert u de afvoerslang:
Controleer de spoelbak
Is uw vaatwasser verbonden met een spoelbak?
Controleer de afdekdop van de sifon
Heeft u een nieuwe woning of heeft u voor het eerst een vaatwasser in gebruik? De afvoer onder de spoelbak kan geblokkeerd zijn door een plastic dopje. Haal de afvoerslang van de sifon, hang hem in een emmer en controleer of het water dan wel wegloopt uit de afvoerslang.
Zit er een plastic dopje op de afvoer? Dit lost u zo op:
Hoe nu verder?
Pompt de vaatwasser het water nog steeds niet af? De afvoerpomp is misschien kapot. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Controleer of de lampjes of het display van uw vaatwasser branden.
Het display of de lampjes branden
Reageert de vaatwasser niet? Dit heeft één van de volgende oorzaken:
Het display of de lampjes branden niet
Controleer of er spanning op het stopcontact staat. De vaatwasser krijgt misschien geen stroom. Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Hoe lost u dit probleem op?
Bestel een verlengset voor de afvoerslang van uw vaatwasser. De beschikbaarheid van deze set verschilt per type vaatwasser.
Hebben wij geen verlengset voor uw type vaatwasmachine? Neem dan contact op met de keukenleverancier.
Uw vaatwasser geeft met lampjes en symbolen aan of bijvoorbeeld het programma klaar is, het glansspoelmiddel op is of dat het bakje van het zout leeg is.
Knipperen de lampjes anders dan normaal? Dan is het mogelijk een foutcode. Lees dan in de Pelgrim handleiding van uw vaatwasser hoe u dit probleem oplost.
Hoe nu verder?
Weet u niet hoe u het probleem oplost of heeft u alle oplossingen al geprobeerd maar helpt het niet? Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij u verder.
Meer informatie
Uw vaatwasser piept als hij klaar is met een programma. Is het niet het einde van een programma of blijft uw vaatwasser piepen? Dan heeft uw vaatwasser een storing.
Hoe los ik dit probleem op?
U lost dit niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur. Omschrijf wanneer uw vaatwasser piept en hoeveel deze piept.
Werkt je toestel niet goed, reset het dan een keer. Na een reset doet het toestel , nadat het weer spanning krijgt, een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld.
Het resetten van een toestel kan op verschillende manieren, kijk wat werkt voor jouw toestel.
Drie manieren om je toestel te resetten:
Helpt een reset niet door een van de bovenstaande mogelijkheden? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van jouw toestel of maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Het rubber van de vaatwasser is versleten als er schimmel, barsten of dunne plekken op of rond het rubber te zien is.
In sommige gevallen kunt u het rubber zelf vervangen. Dit rubber heeft verschillende benamingen in onze keukenserviceshop, bijvoorbeeld:
Kijk van tevoren goed hoe het deurrubber is geplaatst, zo kunt u later gemakkelijk zelf een nieuw deurrubber plaatsen.
Deurrubber bestelt u in onze keukenserviceshop. Gebruik het modelnummer van uw vaatwasser om het onderdeel te bestellen. De afbeelding hieronder is een voorbeeld:
Staat er in de onderdelenlijst geen deurrubber met u-profiel? Dan kunt u het rubber niet zelf vervangen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
Goed om te weten
Rubberdelen vallen niet onder de garantievoorwaarden, tenzij er beoordeeld wordt dat het gaat om slijtage door technische gebreken.
Meer informatie