Vaatwassers

Waarom draait mijn vaatwasser alleen op ECO-stand?

Vaatwassers zijn zo geprogrammeerd dat de ECO-stand de eerste keuze is. Kunt u geen ander programma kiezen? Dan is er een probleem in de software of hardware van het toestel. 


Hoe lost u dit probleem op? 


Software 

Reset uw vaatwasser door het toestel stroomloos te maken. Haal de stekker 60 seconden uit het stopcontact en doe hem er omgekeerd weer in. Is de stekker niet zichtbaar? Zet dan de juiste zekering/groep in de meterkast om en schakel hem na 60 seconden weer in. 


Heeft resetten geen resultaat? Maak dan een afspraak met een monteur


Hardware 

Een knop van de bediening is kapot. Dit kunt u niet zelf oplossen, maak een afspraak met een monteur. 


Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasserdeur naar beneden valt?

Hoe lost u dit probleem op?

Mijn vaatwasser is nieuw
Valt de deur van uw vaatwasser open vlak na de montage? Dan is het toestel niet goed gemonteerd. Neem contact op met de verkoper van uw keuken. Raadpleeg het installatievoorschrift van uw Pelgrim handleiding vaatwasser als u het toestel zelf heeft geplaatst.

Mijn vaatwasser is al een tijdje in gebruik
De deur van uw vaatwasser valt open als de deurveren versleten of beschadigd zijn. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur om de veren af te laten stellen of te repareren.  


Feedback geven.

Mijn toestel geeft een foutcode, wat betekent dit?

Wat de foutcode op uw toestel betekent verschilt per merk en type toestel.

Hoe lost u dit probleem op?
Zoek de foutcode op in de Pelgrim handleiding van uw toestel. Staat dit niet in de handleiding of kunt u het probleem niet zelf oplossen? Neem dan contact op met de klantenservice.

Goed om te weten
Een toestel geeft foutcode E bij een error of F bij een fout + een getal.


Feedback geven.

Waarom maakt mijn vaatwasser een vreemd geluid?

Hoe lost u dit probleem op?

Controleer de sproeiarm

  • Zorg dat de sproeiarmen vrij ronddraaien. Blokkeert de vaat één van de sproeiarmen? Dan tikt de arm tijdens het wassen tegen de vaat aan.
  • Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm direct. Deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel een nieuwe sproeiarm.

Controleer op gebroken vaat

  • Controleer of er een afgebroken stuk glas of ander materiaal los in de vaatwasser ligt. Tijdens het wassen maken losse onderdelen geluid.
  • Controleer of er een afgebroken stuk glas of ander materiaal in of onder het filter ligt. Maak het filter schoon. 


Technische problemen
Een vaatwasser kan vreemd geluid maken door technische problemen, zoals een gebroken water-inlaatklep, een versleten motor of een versleten pomp. Deze problemen lost u niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Hoe vervang ik het deurpaneel van mijn vaatwasser?

Voordat u verder gaat

  • Het vervangen van een deurpaneel verschilt per type vaatwasser. Lukt het zelf niet? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
  • Het modelnummer van uw keuken vindt u vaak op de aankoopbon of op een sticker in een keukenkastje. Deze gebruikt u voor het bestellen van een nieuw deurpaneel.
     

Deurpaneel vervangen
Zo vervangt u het deurpaneel van uw vaatwasser:
 

  1. Bestel een nieuw deurpaneel.
    • Bestel een nieuw deurpaneel bij de leverancier van uw keuken. Zij sturen u een paneel dat aansluit op de rest van uw keuken.
    • Biedt de keuken montageservice? Dan volgt u de stappen hierna niet.

       
  2. Verwijder het oude deurpaneel.
    • Het deurpaneel is op vier of zes punten vastgeschroefd aan de vaatwasserdeur.
    • Verwijder de schroeven en til het paneel van de deur.

       
  3. Teken de boorgaten op het nieuwe deurpaneel af.
    • Gebruik voor het afmeten van de boorgaten de Pelgrim montagehandleiding van uw vaatwasser of het oude deurpaneel.

       
  4. Monteer het nieuwe deurpaneel.
    • Schroef het deurpaneel vast aan de deur van de vaatwasser. Gebruik hiervoor de afgetekende boorgaten.

 


Feedback geven.

Waarom slaat mijn vaat of vaatwasser wit uit?

Voordat u verder gaat

  • Verwijder de witte aanslag op uw vaat met afwasmiddel en een spons of afwasborstel. Is de witte aanslag niet afwasbaar? Dan is uw servies is niet vaatwasserbestendig.

Hoe los ik dit probleem op?
Het zoutgehalte in uw vaatwasser is te laag.

  1. Doe vaatwasserzout in het zoutreservoir van uw vaatwasser.
  2. Stel het zoutgehalte in volgens de Pelgrim handleiding .
  3. Draai een programma van 60 graden.

Heeft dit het probleem niet opgelost? Herhaal de stappen en stel het zoutgehalte hoger in.

Hoe nu verder?

  • Blijft uw probleem aanhouden? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
  • Zorg ervoor dat het servies elkaar niet raakt. Zo wordt uw vaat het schoonst en droogt deze het snelst.

Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasser niet sluit?
  1. Controleer of de korven juist zijn geplaatst. Zit de bovenkorf recht? Veel bovenkorven kunnen in hoogte worden versteld maar de hoogteverstelling moet links en rechts gelijk zijn.

  2. Controleer of er niets tussen de korf en de achterwand of tussen de korf en de deur zit. Geurbuiltjes kunnen ervoor zorgen dat de deur niet sluit.

Heeft u beide punten nagekeken en sluit de deur nog niet goed? Vaak is er dan sprake van een technisch probleem zoals een beschadigd slot, versleten veren of - scharnieren. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Wat doe ik als mijn vaatwasser lekt?

Hoe los ik dit probleem op?

  1. Zet de vaatwasser uit.
  2. Haal de stekker van de vaatwasser uit het stopcontact.
  3. Sluit de waterkraan.
  4. Schep het aanwezige water uit de vaatwasser.
  5. Controleer de sproeiarmen. Prik de sproeiopeningen door met een naald of prikker om vuil te verwijderen.

Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Wat doe ik als het klepje van de zeepbak niet sluit?

Hoe lost u dit probleem op?

Controleer op een blokkade
Het zeepbakje sluit niet goed als er iets tegen het klepje aankomt:

  • Verwijder overtollig afwasmiddel en vuil in en rondom het klepje.
  • Zorg ervoor dat de vaat het zeepbakklepje niet blokkeert.

Controleer het zeepbakje
Bestel een nieuw zeepbakje als het deksel, sluitingsmechanisme of het bakje zelf is beschadigd.
Vervangt u deze liever niet zelf? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Waarom wordt mijn vaat niet schoon?

Hoe lost u dit probleem op?

Controleer de sproeiarm

  • Zorg dat de sproeiarm vrij ronddraait. Bij een blokkade maakt de arm de vaat niet goed schoon.
  • Prik met een naald of prikker de gaatjes van de sproeiarm door tegen verstoppingen.
  • Vervang een gebogen of gebroken sproeiarm direct. Deze maakt geluid en beschadigt de vaatwasser. Bestel een nieuwe sproeiarm.

Controleer het filter

Controleer het glansspoelmiddel

  • Vaatwasmiddel werkt minder goed bij te weinig glansspoelmiddel. Voeg meer glansspoelmiddel toe. Kijk in de Pelgrim handleiding van uw toestel om te zien hoe u dit doet.

Hoe nu verder?

  • Spoel vuil van uw borden en pannen af voor u deze in de vaatwasser plaatst. Zo blijven het filter en de sproeiarmen het langste schoon.
  • Zorg voor voldoende ruimte in de vaatwasser. Zo komt het water overal en wordt de vaat schoner.

Probeer eerst het probleem zelf op te lossen. Lukt dit niet? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Wat betekent de foutcode van mijn vaatwasser?

Voordat u verder gaat

Uw vaatwasser laat een foutcode zien bij een technisch probleem. Wat deze foutcode betekent verschilt per type vaatwasser.

  • Een vaatwasser met display geeft een foutcode E (error) of F (fault) + een getal. Bijvoorbeeld: E1 of F1.
  • Een vaatwasser zonder display heeft knipperende lampjes als foutcode.

Hoe lost u dit probleem op?
Lees in de Pelgrim handleiding van uw toestel wat uw foutcode betekent. Neem contact op met onze klantenservice als u het probleem niet zelf op kunt lossen.


Feedback geven.

Waarom stopt mijn vaatwasser tijdens het programma?

Maakt uw vaatwasser het programma niet af? Dan heeft uw vaatwasser een technisch probleem. Bijvoorbeeld een printplaat die beschadigd is. Dit kunt u niet zelf oplossen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.

Goed om te weten

Meer informatie


Feedback geven.

Waarom blijft mijn vaat nat?

Hoe los ik dit probleem op?

  • Verhoog de hoeveelheid glansspoelmiddel volgens de Pelgrim handleiding van uw toestel.
  • Korte- en ECO-programma's slaan meestal de droogfase over. Gebruik een volledig programma om de vaat te laten drogen.
  • Was kunststof vaat met de hand af. Kunststof reageert niet goed op glansmiddel, waardoor de vaat niet droogt.
  • Zet eventueel de functie 'extra drogen' aan volgens de Pelgrim handleiding van uw toestel.
  • Zet de deur van de vaatwasser op een kier als het programma klaar is. Zo verdampt het vocht in de vaatwasser sneller.
  • Blijft uw vaat nat? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur .

Feedback geven.

Waarom pompt mijn vaatwasser het (resterende) water niet af?

Hoe lost u dit probleem op?

 

Controleer het filter van uw vaatwasser

Uw vaatwasser pompt het water niet af als het filter is verstopt. Maak het filter van de vaatwasser schoon.

 

Controleer of de afvoerbuis is verstopt

Uw vaatwasser pompt het water niet goed af als de afvoerbuis is verstopt. Etensresten of een stuk afgebroken vaat kunnen de afvoer blokkeren. Laat de afvoerbuis van uw vaatwasser controleren.

 

Controleer de afvoerslang

Een knik, kink of deuk in de afvoerslang blokkeert de waterafvoer. Zo controleert u de afvoerslang:

  1. Haal de vaatwasser van zijn plek zodat u bij de achterkant kunt.
  2. Controleer de afvoerslang. Verwijder een eventuele knik of deuk.
  3. Zet de vaatwasser terug op zijn plek.

 

Controleer de spoelbak

Is uw vaatwasser verbonden met een spoelbak?

  1. Controleer of de spoelbak verstopt is.
  2. Maak de spoelbak schoon.

 

Controleer de afdekdop van de sifon

Heeft u een nieuwe woning of heeft u voor het eerst een vaatwasser in gebruik? De afvoer onder de spoelbak kan geblokkeerd zijn door een plastic dopje. Haal de afvoerslang van de sifon, hang hem in een emmer en controleer of het water dan wel wegloopt uit de afvoerslang.

Zit er een plastic dopje op de afvoer? Dit lost u zo op:

  1. Draai de wartel van het tuitje los en verwijder deze voorzichtig, hier kan eventueel water uitlopen.
  2. In de opening kun je voelen of hier een afsluit dopje zit.
  3. Deze kun je er met de hand of met een schroevendraaier uit halen.
  4. Draai het tuitje weer waterdicht op de sifon.
  5. Reset het toestel en start een nieuw programma.

 

 

 

Hoe nu verder?

Pompt de vaatwasser het water nog steeds niet af? De afvoerpomp is misschien kapot. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.

 


Feedback geven.

Waarom reageert de bediening van mijn vaatwasser niet?

Controleer of de lampjes of het display van uw vaatwasser branden.

Het display of de lampjes branden
Reageert de vaatwasser niet? Dit heeft één van de volgende oorzaken:

  • De vaatwasser draait nog of maakt het programma niet af. Lees in de Pelgrim handleiding hoe u uw vaatwasser reset. Weet u niet welk modelnummer vaatwasser u heeft? Kijk dan op het typeplaatje op het toestel.
  • De vaatwasser heeft een storing en u ziet een foutcode. Lees in de Pelgrim handleiding wat de foutcode betekent. Kunt u het probleem niet zelf oplossen? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.
  • De vaatwasser heeft een technisch probleem. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.

Het display of de lampjes branden niet
Controleer of er spanning op het stopcontact staat. De vaatwasser krijgt misschien geen stroom. Lost dit het probleem niet op? Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Wat doe ik als de afvoerslang van mijn vaatwasser te kort is?

Hoe lost u dit probleem op?
Bestel een verlengset voor de afvoerslang van uw vaatwasser. De beschikbaarheid van deze set verschilt per type vaatwasser.

Hebben wij geen verlengset voor uw type vaatwasmachine? Neem dan contact op met de keukenleverancier.



Feedback geven.

Waarom knipperen de lampjes van mijn vaatwasser?

Uw vaatwasser geeft met lampjes en symbolen aan of bijvoorbeeld het programma klaar is, het glansspoelmiddel op is of dat het bakje van het zout leeg is.

Knipperen de lampjes anders dan normaal? Dan is het mogelijk een foutcode. Lees dan in de Pelgrim handleiding van uw vaatwasser hoe u dit probleem oplost.

Hoe nu verder?
Weet u niet hoe u het probleem oplost of heeft u alle oplossingen al geprobeerd maar helpt het niet? Neem contact op met onze klantenservice dan helpen wij u verder.

Meer informatie


Feedback geven.

Wat betekent het piepen van mijn vaatwasser

Uw vaatwasser piept als hij klaar is met een programma. Is het niet het einde van een programma of blijft uw vaatwasser piepen? Dan heeft uw vaatwasser een storing.

Hoe los ik dit probleem op?
U lost dit niet zelf op. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur. Omschrijf wanneer uw vaatwasser piept en hoeveel deze piept.


Feedback geven.

Hoe reset ik mijn toestel?

Werkt je toestel niet goed, reset het dan een keer. Na een reset doet het toestel , nadat het weer spanning krijgt, een zelftest waardoor mogelijke fouten worden hersteld.


Het resetten van een toestel kan op verschillende manieren, kijk wat werkt voor jouw toestel


Drie manieren om je toestel te resetten: 


  • Twee minuten stroomloos maken: Haal bij voorkeur de stekker uit het stopcontact. Kun je niet bij de stekker, haal dan de spanning eraf door in de meterkast de installatieautomaat uit te zetten. Maak het apparaat minimaal twee minuten stroomloos, langer mag ook. 
  • Terugzetten naar de fabrieksinstellingen: In de handleiding staat beschreven hoe je het toestel terugzet naar de fabrieksinstellingen. Staat dit niet in de handleiding, dan is er geen mogelijkheid om deze handeling te doen. 
  • Toetsencombinatie: Soms gaat een reset door een bepaalde toetsencombinatie. Deze combinatie staat dan beschreven in de handleiding.  


Helpt een reset niet door een van de bovenstaande mogelijkheden? Zoek dan in de kennisbank naar het probleem van jouw toestel of maak een afspraak met een Pelgrim monteur.


Feedback geven.

Het rubber van mijn vaatwasser laat los of is beschadigd, wat nu?

Het rubber van de vaatwasser is versleten als er schimmel, barsten of dunne plekken op of rond het rubber te zien is.  

 

In sommige gevallen kunt u het rubber zelf vervangen. Dit rubber heeft verschillende benamingen in onze keukenserviceshop, bijvoorbeeld:  

  • Deurrubberkuip boven  
  • Deurrubber Kuip/Deur U-Profiel 
  • Deurrubber.  

Kijk van tevoren goed hoe het deurrubber is geplaatst, zo kunt u later gemakkelijk zelf een nieuw deurrubber plaatsen.  

 

Deurrubber bestelt u in onze keukenserviceshop. Gebruik het modelnummer van uw vaatwasser om het onderdeel te bestellen. De afbeelding hieronder is een voorbeeld: 

 

 

 

Staat er in de onderdelenlijst geen deurrubber met u-profiel? Dan kunt u het rubber niet zelf vervangen. Maak een afspraak met een Pelgrim monteur.  

 

Goed om te weten 

Rubberdelen vallen niet onder de garantievoorwaarden, tenzij er beoordeeld wordt dat het gaat om slijtage door technische gebreken. 

 

Meer informatie 

 


Feedback geven.